mau 02_edited_edited

אייל אסולין

MAU

במיתולוגיה המצרית החתול נתפס כאחת החיות המקודשות והנעלות ביותר. החתול מאוּ מהווה אחד מקלסתריו של אל השמש, רע, אחד האלים הנעלים והנערצים ביותר במצרים העתיקה.

החתול סימל ערכים של פוריות, נשיות, שמירה על המשפחה, ונחשב למגן הבית ומלווה המלכים. מעמד מקודש זה ניתן לחתול מאפיונו האלוהי וקשרו המקודש לאלים. אסולין, תוך שימוש בסממנים של קבורה פרעונית, יוצר ארבעה חתולים מוזהבים, מעין “מלווים מלכותיים”, השכובים סביב שני אובייקטים פירמידליים. אלה מייצגים את הפמליה המלכותית, עבדים שנרכשו על ידי המלך, ושימשו במפגן של כוח ועוצמה כלכלית. שני חצאי הפירמידה כמעט נושקים האחד לשני, וביניהם מעין מסה, “אנרגיה קוסמית” אניגמטית. אלה משולבים בצבע השחור המעצים את השפע החזותי ומסמל סטטוס נוסף, הזהב השחור.

המילה MAU מקורה במצרית עתיקה, ומשמעותה המילולית היא לראות. יכולתו הפלאית של החתול להבחין בתופעות שונות עוד בטרם חש בהן האדם היא הסיבה שכינוי זה דבק בו. אסולין מבחין בעבודתו בהיבטים של תרבות ה”מותאם ללקוח” (custom-made) מהעת העתיקה ועד לעידן הנוכחי, עידן טראמפ, ועוסק במיצגי שווא של כוח, כסף, מעמד ושעבוד, בעוד לרבים תופעה זו עדיין נסתרת מן העין ומן ההבחנה.

במיצב זה ממשיך אסולין את עיסוקו בהצגת סממני סטטוס היסטוריים אל מול אלה העכשוויים. הוא נועד לסמל עושר חומרי ראוותני ותו לא, ומשמש כניגוד בין תרבות השפע העכשווית להיסטוריה המפוארת של שושלות מלוכה קדומות. העושר מרוקן מהמטען ומהמשקל ההיסטורי התרבותי שלו, וכך נוצר ניגוד מוקצן, היכל קבורה לזהב ולעושר מזויף.

ניצן שובל-אבירי, אוצרת