עדי ויצמן | ביס

תערוכה וירטואלית

דרך עדשת מצלמתה מתבוננת עדי ויצמן במראות הטריוויאליים במרחבי המחיה שלנו. המבט שלה ממסגר אירועים מקריים ואיתם היבט רגשי רחב כגון כאב, געגועים, הזדהות ואמפתיה לעולם, בעודה מתמקדת ביצירת מושאי מבט חדשים בעולמנו. ה”רדי-מייד” הדושאני שיצרה המציאות, מתורגם לתצלומים שהם עצמם מהווים אובייקטים חדשים. דוגמה לכך אפשר לראות בסצנה פיוטית שבה ספת איקאה לבנה נמחצת בין רכב חונה לצפרדע-אשפה. בתצלום אחר מיוצג מושג המשפחה באמצעות מערכת ישיבה סלונית מרופדת בסגנון עתיק שאליה הצטרף מושב בודד שהועתק מרכב, והם כמו ממתינים תחת סככת מתכת על האספלט בחניון. בתצלומים בולט בהיעדרו האדם, ונוכחותו באה לידי ביטוי בשיירים מעשי ידיו במרחב.

עבודתה של עדי ויצמן מתמקדת בהנצחת דימויים של אובייקטים המנותקים מהקשרם המקורי וכאלה המופיעים הופעת אורח בסצנה אחרת עם רקע חדש וזר. כזה הוא גזע העץ הכרות המעורר תחושת כאב וחמלה על כך שנגדע בעודו חי ופורח. מיקומו המנותק על שפת המדרכה, מאחורי רכב חונה, מעורר הזדהות. מבט אחר על כוחו של הטבע אפשר למצוא בדימוי של חסה הצומחת מתוך יריעת פלסטיק ומתצלום של כד חרס שנסדק מכוחה של האדמה הדחוסה שבתוכו. יש משהו מערער בתצלום זה שבו מסומנת ידית הכד בתרסיס אדום, כאות קין. 

לא מעט סצנות הן אבסורדיות, אך עולה על כולן זו המציגה ציור ענק של גלי ים השתול בתוך גדר אבן של בניין שיכון טיפוסי, סצנה המעוררת תהייה על הדרך שבה נוגעת האמנות במרחב ואילו ייצוגים שלה הם מושא תשוקתם של תושביה. האמנית מדגישה שהייצוג החברתי של הצילום נאמן יותר מציור כאמצעי לביקורת חברתית. ניכר בעבודות רובד בולט של ביקורת. עדי ויצמן מזמינה אותנו לכוס קפה נמס עם סוכר במטבח מאולתר בפתח חנות בשכונת נווה שאנן, ולא שוכחת לכלול בתצלום גם מגן דוד גדול וכחול.

שם התערוכה מתייחס לתצלום של פיתה המונחת על גדר אבן ועליה סימן נגיסה יחיד. מאחור בולטת הקומפוזיציה המשולשת בנוף העירוני הנוצרת ממפגש הקווים של הפרספקטיבה. בתצלום אחר, המבט – דרך פתח בצורת עין אנכית הקרוע ביריעה שחורה שמרקמה כמו ארוג – מדמה מבט פנימה לתוך ארובת עין שהעץ הנשקף מבעדה מדמה אישון. התבוננות נוספת מגלה במרחק אתר בנייה ובו שלושה פועלים – דמויות יחידות בתערוכה. בתצלום אחר התמקדה האמנית בברוש ננסי שנשתל ככל הנראה סמוך מדי לקיר בניין המגורים ומטפס לקומה השנייה, זקוף ואיתן.

איזי יצחק ג’יברה 
אוצר התערוכה

ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2020, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2020, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2020, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2020, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2020, צילום דיגיטלי
ללא כותרת, 2021, צילום דיגיטלי