אמי ספרד, בעיני העז המתבוננת

מעשה שהיה כך היה…לפני שנים רבות הייתה ארץ ישראל מדברית ורחשה עיזים שחורות. מיישבי הארץ, שהגיעו אליה מאירופה הירוקה, לא מצאו את שדמיינו כארץ זבת חלב ודבש שהובטחה להם מימי קדם. הם יצאו למסע תיקון פני הארץ: שתלו יערות לשינוי האקלים ולקביעת מציאות גיאופוליטית חדשה. במקביל, חיפשו את האחראים ליצירת השממה. העיזים השחורות, אוכלות-הכול, היו החשודות המיידיות, וב-1950 נחקק ״חוק העז השחורה״. למרות שהעיזים היו מקור פרנסה ומחייה מרכזי עבור המקומיים, נאסר לגדל אותן בשטחי המדינה, והן הוגלו ללבנון או נשחטו. ככל שעברו השנים התבהרה החשיבות האקולוגית של העיזים, כמו גם הבעייתיות של שתילת עצים לא מקומיים. העיזים, שהן כאמור אוכלות-כול, עזרו בניקוי וניכוש האדמה מקוצים וצמחייה יבשה, ובכך סייעו משמעותית במניעת שריפות. ב-2010, בשריפות הגדולות של ״אסון הכרמל״ נפל הפור, והחוק בוטל. בנוסף, נקבע שיש לגדל עדרים בשולי היערות.

עבודתה הייחודית של האמנית אמי ספרד מזמינה את הצופים לעטות מסכה בדמות עז, המאפשרת חוויה אימרסיבית של מציאות רבודה בשפה ויזואלית המושפעת/שאולה מסיפורי מעשיות ומשלים. סיפור העיזים השחורות מאויר ומונפש על גבי צילומי נופי הארץ מראשית המאה ה-19, טרם פיתוחה ובניינה, כשדמתה יותר לאופן שבו מרסל ינקו ראה אותה עם הגיעו ארצה. היצירות הפולשות ומתקיימות במרחב תערוכת הקבע במוזיאון, בנויות כמשל תנכי המתייחס לחוק העיזים השחורות.

העבודה פועלת בשני מישורים, הפרפורמטיבי והתוכני (מיצג ותוכן). הראשון מתקיים כלפי חוץ – הצופה עוטה המסכה הופך לפרוטגוניסט, שחקן מרכזי בסיפור. לעיני הצופים האחרים מתקבל מחזה סוריאליסטי של עיזים בגוף אדם הפולשות ומתנהלות במרחב התערוכות. המישור השני מתקיים כלפי פנים – על אף היותו לקוח מן המציאות, בצפייה מבעד למסכה מספר וממחיש סיפור העיזים השחורות באופן אלגורי התרחשויות שונות בארץ. 

ניצן שובל אבירי

אוצרת הפרויקט

תערוכות נוספות במוזיאון:
תערוכות מוצגות

שעות פתיחה:

שני עד שישי 11:00-14:00

שבת 11:00-15:00

כתובת

מוזיאון ינקו–דאדא, כפר האמנים עין הוד, ד“נ חוף הכרמל 3089000

טלפון: 04-9842350  (מענה 24 שעות)
פקס : 04-9843152