העז הארץ-ישראלית של מרסל ינקו

דימוי העז הופיע לראשונה ביצירתו של מרסל ינקו סמוך לעלייתו ארצה, בראשית שנות ה-40 של המאה העשרים. ינקו, אמן בעל מוניטין ומודרניסט מובהק, הנטוע היטב באוונגרד האירופי, הגיע לארץ והתרשם מהנופים ומהמראות החדשים. פה התחולל שינוי רב בסגנון הציור שלו. האור הארץ-ישראלי חדר לפלטת הצבעים שלו והנושאים החדשים כגון האדריכלות המקומית, התושבים הססגוניים ובעלי החיים שפגש כאן, החלו להופיע ביצירתו. בשנות ה-40 וה-50 נטועות העיזים ביצירתו של ינקו בדרך כלל בקבוצות בנוף, לעיתים יחד עם דמות אנושית, תוך כדי השתעשעות בצבעוניותן ומשחקי שחור ולבן.

בשנות ה-70 התחיל דימוי העז לכבוש לו מקום ביצירה של האמן. העז של ינקו היא אובייקט הממלא את כל הבד. הנוף נדחק לרקע. בתחילה נטע ינקו את בעל החיים ברקע המדמה נוף, בעבודות המאוחרות נראה כאילו העז נוצרת מתוך הציור המופשט. לפעמים מופיעה צבעוניות עזה, רקע אדום בוהק לעז בהירה או עז שחורה הבוקעת מרקע צבעוני. גוף העז מורכב מקווים היוצרים מצולעים, כמין הד לנוף הטרשים הארץ-ישראלי. ראשה וזנבה רומזים על המהות.

קווי המתאר המיוחדים של העז מככבים בסדרת קערות קרמיקה בגדלים שונים, שאותן יצר ינקו בבית המלאכה של איצ'ה ואביבה ממבוש בעין הוד. בתבליט או בציור ידני הוא התאים את גוף העז לצורת הכלי. ינקו בחר ליצור גם עבודות בתלת ממד שבהן גוף העז מורכב מצורות גאומטריות בדומה לסדרות ה"קונסטרוקציות", שנוצרו למעשה בהמשך לעבודותיו מתקופת דאדא ואילך. העז הארץ-ישראלית של ינקו מוצגת תמיד במבט מהצד, כשצדודיתה וגופה כולו פונים לימין או לשמאל באופן שמזכיר את ציורי המערות הקדומים, אף שבעיצוב ראש העז יש גם לא מעט הומור ושובבות. 

רעיה זומר-טל

אוצרת התערוכה

תערוכות נוספות במוזיאון:
תערוכות מוצגות

שעות פתיחה:

שני עד שישי 11:00-14:00

שבת 11:00-15:00

כתובת

מוזיאון ינקו–דאדא, כפר האמנים עין הוד, ד“נ חוף הכרמל 3089000

טלפון: 04-9842350  (מענה 24 שעות)
פקס : 04-9843152